Hemma i Sverige. 2010-04-23.

Hej!
Nu sitter jag på tåget påväg hem till blekinge, jag lämnade Köpenhamns-flygplats för ca 1 timme sedan då jag hade följe med en kille från Dublin på Irland som gärna ville att jag skulle komma och hälsa på nästa gång jag kommer till Irland vilket förhoppningsvis blir till sommaren.
Ni vet den där känslan man har när man ska åka iväg någonstans själv, alltså väldigt långt hemifrån som ett annat land. När jag satt på tåget ner till Danmark kom den där jobbiga pirriga känslan men när jag väl anlände med Flyget till Dublin och jag var tvungen att använda min engelska (som jag trodde inte var så bra som den var). Allt gick super bra och nu känns allt helt underbart.

Jag har blivit erbjuden jobb i Finland av några av de första gästerna vi hade samt ett varmt välkomnande tillbaka till Blackwater lodge till sommaren.

Lucky day.

Nu sitter jag po dubling-flygplats och er hur trott som helst, inte mycket sova denna natt eftersom jag givk runt och tog reda po vart jag skulle ta vegen idag. Flygen har startat igen och snart er allt som vanligt i luftrummen kring europa och det er super.

Jag var lite orolig ett tag att flyget skulle vara instellt men som tur var so forsvann askan kring luftrummen och nu kan ju planen som sagt lyfta igen, dock inte alla plan men de flesta.
Min praktik har varit underbar och jag saknar redan alla po Lodgen, men forhoppningsvis so kommer jag tillbaka till sommaren med nya krafter och mer erfarenhet kring arbetet vilket jag verkligen ser fram emot.
Klockan 10:00 ska jag checka in sen lyfter planet 11:40 om allt gor rett till.

Men nu moste jag go och kopa mig nogot att eta till frukost.
For mer uppdatering kring Lodgen och fisket kolla in deras hemsida med daglig uppdatering av vatten och eventuella fongster: www.ireland-salmon-fishing.net

/ Daniel Jarl

Snart bär det av mot Sverige. 2010-04-21

Hejsan!
Ja nu var det länge sen jag uppdaterade bloggen men jag har faktiskt inte haft någon tid till det pga. sena kvällar med arbete och såklart fiske, men jag kan ge en liten sammanfattning av vad vi har gjort de senaste dagarna.

Som ni alla säkert vet så har ju en vulkan på Island brutit ut förra veckan vilket gör att jag kanske inte kommer hem, jag är lite orolig men annars så får man väl stanna ett tag till och se vad som händer. Jag ska i alla fall ta mig till Dublin flygplas och kolla om mitt plan går på fredag, gör det inte det så får jag boka om och åka senare.
I vilket fall, nu ska jag berätta lite om denna veckan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna veckan så har vi inte haft så många gäster pga. att flygen är inställda men vi har varit ute på ett par lektioner med Glenda Powell och bundit flugor med några av hennes kunder ute vid älven.
Vi har även jobbat längs med älven, röjt undan massa träd osv så att det ska bli lättare att fiska kring kanterna.
Hettan har varit enorm och flera liter vatten per person dricks dagligen, men det är ändå riktigt roligt arbete.
Varje kväll har vi varit ute på kortare fiskepass i hopp om en nystigen lax, tyvärr så har vi ännu inte lyckats lura upp någon men vi har haft efterföljare samt haft några tappade, men just nu ser älven fantastiskt bra ut och ikväll ska vi ut på ett sista fiskepass innan jag beger mig hemåt.
det är egentligen den summering jag har av de dagar som gått men jag kommer med bilder istället som besrkiver lite vad som händer osv.
Skit fiske på er!
/ Daniel

Full fart. 2010-04-15

En underbart härlig dag!
Tiden går fort och jag har redan varit här i en vecka, dagarna flyger fram med arbete upp över öronen men gissa vad kul vi har. Ibland kan det vara lite jobbigt att jobba in på kvällen men vi lär oss varje dag och mina team-kamrater är de bästa någonsin, oavsett hur mycket vi har att göra så gör vi det med ett nöje.
Tiden är knapp och det är inte varje dag jag har tid att sätta mig och skriva men så fort jag har tid så skriver jag några rader.
Nu tänkte jag skriva lite om de dagar som gått sen jag skrev sist, de kommer bli lite arbete samt fiske såklart.
För några dagar sen så var jag , David och Glenda Powell på resa ner till en närliggande liten stad för att lära äldre människor basen för flugfisket, hela dagen var vi ute vid havet, med en fantastisk skinande sol högt på himlen och fluglinor i luften flög timmarna fram och alla var glada och nöjda, en del frågade till och med om extra lektioner vilket de är så välkomna att få när det finns tid.
Efter vi kom hem så var det såklart dags för oss att ta oss en tur ut på älven för att se om vi inte kunde lura upp en fin liten nystigare, vattennivån börja bli perfekt och vattnet börja gå tillbaka sitt genomskinliga stadium efter allt regn som vi hade förra veckan.
Små,små flugor svingades ut i älven bland den hoppande fisken men inte ett napp, vi provade allt från de största och tyngsta till de minsta och lättaste  men de ville inte ha dem alls. Frustrerande som vi var gav vi oss för dagen då solen gick ner över de lättklädda träden.
Drömmarna om de stora silverfärgade laxarna susade i väggarna den natten.
Efter förra veckans hårdträning i köket så var vi med avslappnade idag och allt gick perfekt, ett par nya gäster kom igår och det kommer mer på fredag så nu är det full fart igen, 06.30 varje morgon i köket för frukost sen är det ut och göra room service.

Om någon timme så ska vi ut på älven för några timmar och försöka att fånga en lax denna gång, det är inte det lättaste men vi ger oss inte. Skit fiske på er alla!
David, Jose & Jag, Hell Kitchen!

Bättre sent än aldrig! 2010-04-11

Jaaaaa!
Igår var det en riktigt härlig dag bland alla de galna kossor och skinande sol. De fyra killarna från Finland lämnade Lodgen vilket var sorgligt men innan de begav sig hemåt så fick jag äran att följa med ut på en fotoshoot eftersom de alla jobbar för en finländsk flugfiske tidning, jag blev också tillfrågad om att jobba åt dem senare i sommar för att guida. Tack vare den utbildning jag får på ForshagaAkademin så ökar de mina chanser till bra jobb i framtiden inom sportfiskebranschen.
Glenda Powell hade också två stycken lektioner igår som jag var delaktig i, jag pratade mycket med kunden och satt och observerade hur hon lär ut och hur kunden reagerar med mera.

Efter ca 6 timmar ute vid älven så begav vi oss hemåt för middag sedan å var det bara att ta på sig alla fiskekläder igen för jag och David åkte ut på en liten fisketur på några timmar.
Kvällen var riktigt härligt, solen glimtade i vattnet och låg strax över under trädtopparna. Fisken var på hugget, mycket att den nystigna laxen hoppade som vildar i vattnet i väntat på att våra beten skulle komma farande förbi. Efter bara 10 minuter skriker David till och han har en fin fisk på kroken, en kort tids fight så var den första Irländska laxen fångad sen jag kom. Tyvärr så var det ingen nystigen men vi var glada att vi i alla fall hade fått en fin liten rackare.
Kvällen avslutades med en härlig middag framför en film.

Idag så fick vi en liten sovmorgon efter den hårda veckan och det var väl behövligt och nu är vi alla pigga och glada igen.
Vi ska förbereda kaniner idag, flå dem och stycka dem så vi kan ha en liten fin middag någon kväll för en av deras vänner är en jägare så de levererar lite småvilt då och då och det är ju trevligt.
Jag och David ska även ut på fiske ikväll i hopp om att håva in en nystigen lax denna gång. Men jag återkommer förhoppningsvis ikväll med en rapport från kvällens fiske och övriga aktiviteter.
Hälsningar Daniel!

Nu ser det allt lovande ut. 2010-04-09.

God eftermiddag!
Nu har det gått några dagar sen jag skrev sist men vi har haft fullt upp med alla gäster och matlagning så jag har inte haft någon tid till att sätta mig och skriva eftersom det har blivit så sent varje kväll, men nu har jag lite tid så jag ska försöka summera de senaste dagarna lite.
Jag kan börja med att säga att nu har jag varit här på Blackwater lodge i en vecka och det har varit helt fantastiskt, det har dock inte varit så mycket fiske pga. vattenstånd och en hel del att göra nu inför säsong-starten men jag har i alla fall varit ute på 2 pass och det senaste var igår.
Tillsammans med den Irländske killen David så var vi ute på ett pass igår för att försöka lura upp en och en annan vårlax men det är inte det lättaste, den mesta fisken som kommer in i älven nu är vad de kallar "Runners" och det betyder att laxen vandrar och vandra och stannar endast bara när den behöver mer energi och eftersom att älven är hög så är det även svårt att nå fisken på djupet vilket är det bästa.

David försöker sig på att lura upp en av de hoppande laxarna.
Våra gäster från Finland har varit ute på några pass under veckan och de har haft bättre fiske lite längre upp i älven samt att älven börja falla dvs, vattennivån är inte längre lika hög som innan vilket gör att det ser mycket lovande ut de kommande veckorna. Vi hade även en kväll med flugbindning tillsammans med våra gäster då David visade flugor om skulle kunna fungera i vattnen runt om i närheten.
Dagarna hittills har sett ut ungefär på samma sätt som innan, upp på morgonen för att öra frukost till gästerna sen är det städning av Lodgen som gäller samt förbereda för morgondagen på eftermiddagen.

Nästa vecka ser ganska lovande ut när det gäller själva fisket, vi har dock inga gäster bokade alls vilket innebär att vi kanske kan ta några pass extra och försöka lura upp en och en annan lax ur älven vilket också är viktigt för deras marknadsföring., Utan fisk så vill ju ingen komma för de tror att det inte finns någon fisk i älven så nu är det vår tur att visa hur man fångar sig en bjässe.
Så snart som möjligt ska jag bjuda på ett litet bildspel här ifrån Blackwater Lodge vilken kommer innefatta lite av våra arbetsuppgifter, natur och såklart fiske.

Skit fiske på er!

Det börja hända något. 2010-04-05

God kväll allesammans jag hoppas att ni har haft en trevlig och mysig påskhelg!
Igår så var det som sagt en väldigt viktig dag här på Irland vilket de kallar "Easter day" som motsvara det vi kallar påsk och de fyra gästerna som kom blev inbjudna till en stor middag.
Tack vare de goda egenskaper och erfarenheter som jag har med mig från ForshagaAkademin så fick jag användning för mina matlagningskunskaper samt servera maten på en proffsigt sätt. Hela kalaset bestod av en förrätt som var en speciell soppa med hemligt recept, huvudrätten var kalkon, skinka, potatis och ugnsstekta grönsaker samt efterrätten som bestod av en paj med blåbär och en god vanilsås.
Kvällen avslutades med en massa prat om alla stora fiskar vi hade fångat och en hel del visning av vad man har i sin flugbox, mycket trevlig.
Idag så har det varit en del att göra för att idag var första morgonen vi gjorde frukost eftersom de inte har varit några gäster här innan och det var mycket att gå igenom innan vi visste exakt vad som skulle göras men eftersom vi var i köket igår och gjorde middagen så visste vi i alla fall vart vi skulle  finna de saker vi behövde.
06.00 var vi i köket för att starta upp allt och 08.00 kom gästerna för att äta samt att hämta sina lunchlådor som de skulle ha med sig ut på dagens fiske.
En del av köket                    Tallriken står redo

Resten av dagen har bestått av att städa runt om på Lodgen och förbereda så att nya gäster kan komma, vi har också hälsat en ny kille vid namn David från Cork (Irland) välkommen hit och han ska vara här hela säsongen tillsammans med Jouse och Axel samt att det kommer att komma lite mer personal till sommaren.
Imorgon så ska vi upp tidigt för att fixa frukost till gästerna sen får vi se vad som händer, förhoppningsvis ska jag följa med Glenda ut på en lektion, men nu så måste vi förbereda lite inför frukosten imorgon!
Kika gärna in på deras hemsida för mer info. www.ireland-salmon-fishing.net
Är du verkligen säker på att du har åldern inne för det där?
/Daniel

En liten sammanfattning 2010-04-04.

Hejsan allihopa!
Ja nu har det gått några dagar här på Blackwater Lodge och eftersom jag har haft lite problem med internet uppkopplingen så ursäktar jag för att jag inte har uppdaterat så mycket som jag lovat men här ska ni få en liten sammanfattning av vad som hänt under mina dagar här.
Första arbetsdagen här på Lodgen vilket var i Torsdags var en härlig dag, vi fick en liten sovmorgon pga. att jag hade rest så långt och så jag skulle kunna stadga mig lite i stugan. Jouse som är den spanska kille började med att ge mig en rundtur på Lodgen så jag skulle få en bra uppfattning om vad det är som händer och vart saker och ting finns!
Idag så har vi de första ankommande gästerna och vårt arbete de senaste dagarna har varit att fixa i ordning en hel stuga från grunden kan man säga för att när de stänger Lodgen för säsongen så lämnar de allt och nu när de öppnar upp igen så är det mycket att göra både hit och dit.

Men det är inte bara stugan/stugorna som alltid ska vara i ordning utan det är allt runt omkring som terass, bord/stolar, ute plats m.m. men det är ett väldigt roligt och lärorikt arbete.
I fredags så fick jag följa med Glenda ut på en lektion i Zpey-casting (2-hands kasting) med flugspö och det var en riktig upplevelse, hon kan lära allt från nybörjare till avancerade kastare och det är grymt att se.
Lektionen varade i ca. 2 timmar och sedan var det dags för mig att försöka lära mig något och det gick kanon bra, det viktigaste är att hela tiden observera vad som händer och försöka placera det någonstans i huvudet.
Igår så hade Jouse gjort en härlig frukost till oss båda och dagen började helt perfekt senare fortsatte vi med allt arbete med stugan, mycket skulle göras även utanför stugan om till exempel tvätta fönster, måla staket och plantera blommor osv men med en god arbetskamrat så blev arbetet mycket lättare och väldigt roligt.
Gårdagens kväll avslutades med en middag och en massa prat och roliga historier men såklart satt vi och ljög lite om alla stora fiskar vi hade fångat också.
Idag har vi fixat det sista inför gästerna och denna eftermiddag så hade jag tänkt att åka ut för att testa mina svenska fina flugor i det kalla Irländska vattnet i hopp om att kanske få en storlax på kroken.
Senare blir det en stor middag tillsammans med alla på Lodgen för att här på Irland så är påsken eller som de säger "Easterday" en speciell dag då de går till kyrkan på morgonen sen senare på kvällen äter man en härlig middag med kalkon och skinka med tillbehör och det ska bli väldigt intressant att se hur de firar påsken.
Tiden flyger verkligen fram här och nu måste jag gå ut och fixa i ordning lite för min fisketur men jag skriver så fort jag har tid igen.
Tight lines!

Ankomst till Blackwater Lodge 2010-03-31

Klockan ringde och det kändes som om mitt huvud är överallt där det inte ska vara, Jag hoppade ur sängen och det var dags för frukost.
Allt var packat och klart för avfärd mot en Resa till Blackwater Lodge. 06.00 gick tåget ner till Danmarks flygplats, jag hade en lång resa framför mig och när som helst kunde något gå snett.

Efter 3 timmars felfri resa på tåget så var det dags att hoppa av vid flygplatsen och orientera sig till rätt ställa och checka in. Självklart så var stället där man checkade in till mitt flyg avstängt pga. problem. Överallt sprang människor och ingen visste vart vi skulle ta vägen men till slut fixade sig allt och vi kom iväg.

Planet anlände 2 timmar senare på flygplatsen i Dublin, självklart så var det åter igen dags att orientera sig och försöka hitta en buss som skulle ta mig till bussstationen och sedan vidare till Fermoy där jag skulle bli hämtad.
Jag hade bara hört att jag skulle hoppa på en grön buss och mycket riktigt, jag hittade en grön buss som jag hoppade på i hopp om att komma till rätt ställa. Många frågor ställdes under den lilla bussturen innan jag var framme, för vem vill komma till fel ställe?

Äntligen var jag i Dublin och jag hade 2 timmars väntat innan bussen mot Fermoy skulle avgå så jag gick omkring och kollade vad som fanns och köpte mig lite mat såklart.
Bussen mot Fermoy avgick klockan 14.00 och jag skulle snart vara framme på Blackwater Lodge, men ett par pratstunder med busschaffisen så skulle han säga till när vi var framme i Fermoy för det är inte det lättaste landet att hitta i då det inte står skyltar och man är ute mitt i ingenstans!
Efter mycket om och men så var jag framme och Lan (Glendas man) kom och hämtade mig till Lodgen, Kvällen tillbringades med god mat tillsammans med Lan, Glenda deras 2 barn och Joues som är en kille från Spanien som jag kommer att jobba tillsammans med under tiden jag är här!
På återseende
/ Daniel

Blackwater Lodge

Om

Min profilbild

Daniel Jarl

Jag är en kille på 19 år som brunnit för fisket hela mitt liv. Flugfisket är det som står mig närmast och jag är alltid på jakt efter nya vatten att slänga flugan i. Just nu studerar jag sista terminen på sportfiskeAkademin i Forshaga, En 3 årig utbildning inom sportfiskebranschen som har givit mig bred kunskap inom allt som har med sportfiske att göra.