Premiär Mörrumsån 2010-03-26

Klockan är 05,00 och klockan skriker ut att nu är det dags att vakna och göra sig i ordning för idag smäller det. Med en stort kliv är jag uppe ur sängen och är i full gång med att ta på mig alla kläder.
Marcus ligger i andra sängen och halvsover men han var snart uppe på fötter han med.

Länge har jag väntat på att äntligen få fiska på en premiär i Mörrum, känna spöt gunga, linan rusa ut och strömmen trycker mot benen.
Klockan 07.00 satt vi i bilen på väg mot vattnet, suget i fisketarmen var enormt och jag visste att det skulle bli en kanon dag, vädret var härligt och det var nästan helt vindstilla.

Jag fick Poolerna 31-32 på förmiddagen och Pool 1 på eftermiddagen att fiska i, några av de Pooler jag gillar allra mest.
Framme vid vattnet hittade jag mig den perfekta platsen, längst upp i Pool 32 där vattnet flöt på bra med en del sten att fiska på.
09.00 gick startskottet och ivriga som vi var hastade vi ut med flugorna, dagen rullade på utan resultat, en kille på andra sidan tappade en fisk i början men sen var det inte mycket mer. Jag rörde mig nedåt för att testa och plötsligt hade jag drag i linan men sen var det inget mer.

Jag gick tillbaka upp till Pool 32 där jag började, satte på en fluga som Daniel Oinas hade bundit till mig som jag lovade att ta fisk på, efter 3 kast så satt den där.
En liten lax hade fattat tycke för flugan och fighten var igång, ca 5 minuter tog det sen var han i trygga händer.
Strax därpå började klockan närma sig 13.00 och det var dags för mat samt Poolbyte.





Med mat i magen och ny energi så var det dags att gå ner till Pool 1 för att fiska, de andra killarna inne på restaurangen snackade för fullt om deras fångster och det gjorde mig mer ivrig. Marcus som varit med mig hela dagen var en toppen fotograf men nu var det dags att fånga in lite mer fisk.
Kast efter Kast utan fisk, den Danske killen stod längst ner i Poolen och drog fisk efter fisk madens vi andra stod och tittade på och undrade vad vi gjorde fel.

Killen som stod framför mig fick på en fisk i mitten av Poolen och den stack rakt nedåt, vilken stor fisk tänkte vi. Länge och väl fightade han fisken, den rusade ner mot Pool 2 och fisken började komma så långt så en del av backingen var ute.
Vi hade inte sett fisken bara ett par plask i ytan och vi visste att den var bättre, När han lyckades trötta ut den och den hängde med så såg vi att stjärtfenan kom först vilket innebar att den hade krokats, väldigt synd men det var en härlig fight och en fin fisk.

Jag rörde mig nedåt och fick tips av Dansken att ställa mig där nere och låta flugan drifta ner mot 2:an och helt rätt, efter ett par kasst så satt även den där. 
En fin lax till satte fart i flugspöt och min glädje var på topp igen. 
Timmarna gick och snart var jag nere på det grymma stället igen, 5 kasst sen satt den där igen. Denna gången hade en finare öring tagit sig äran att smaka på Daniel Oinas fina fluga. Efter En härlig fight så fick den simma åter igen.
Jag kastade ut igen och pang, en fisk till. denna gången var det en lite ovanligare fisk som satt sig på kroken. En regnbåge hade dragit åt sig flugan bland all fisk men lika glad var jag för det.

Killarna bakom mig skojade om att jag är portad från den platsen , jag tror att de var lite avundsjuka allt!



Dagen bjöd på många härliga upplevelser, så snart jag mått fram bilder samt videoklipp så ska jag göra en liten film som jag sedan lägger ut här på bloggen. 

Till dess, Skitfiske!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Om

Min profilbild

Daniel Jarl

Jag är en kille på 19 år som brunnit för fisket hela mitt liv. Flugfisket är det som står mig närmast och jag är alltid på jakt efter nya vatten att slänga flugan i. Just nu studerar jag sista terminen på sportfiskeAkademin i Forshaga, En 3 årig utbildning inom sportfiskebranschen som har givit mig bred kunskap inom allt som har med sportfiske att göra.