Gösen, den fina drösen.

Ja i tisdags så drog jag, Emil, Henric & Claus ut för att vertikal-fiska lite efter gös. Morgonen var nog den mest spännande på väldigt länge.
Dimman strök sakta det våta gräset och sjön låg som en oskuldens spegel på vattnet. träden stod helt stilla, allt var öde. kanske hade tiden stannat? 

Henric & Claus satt i bilen på väg för att hämta upp mig och båten på lyckan. Emil, ja han råka hoppa av på fel busshållplats och hamnade ( enligt honom) på E4:an, Jadu Emil. Det blev ju inte lätt att hitta dig precis då det i själva verket var ca 500 meter bort du hade hoppat av men att dimman förvirrade dig lite.
Väl packade och klara satte vi fart mot västra örten, Det var ruggit kallt ute. Flugor och två-handsfiske i mörrum ekade i bilen när vi började närma oss v:a örten. 
Väl framme trailade vi båten och satte fart att meta upp lite små betesfisk som vi skulle använda oss av till metoden: Fireball.

Vattnet kokade av småfisk så nog gick det snabbt alltid. Med våra 30 STORA hästar innanför kåpan på motorn så kom vi ut snabbt till den plats där vi ville börja. VI började på en drift Henric tidigare hade testat och inte långt efter så hade jag första och tyvärr ända fisken landad på den platsen med flera kontakter av övriga i båten.
Vi drog vidare, vädret var kanon och sjön var nästan som en spegel när stora gråa moln plötsligt kom in och regnet började sakta ta vid. Tråkigt men vi fortsatte fiske och fisk blev det. den ena efter den andra kom upp i båten. Och mellan regnskurarna var det som allra bäst, särskilt när Emil fick sin första bamse-Gös!!

Emils första gös, Henric i bakgrunden studerar avundsjukt fångsten! 

Regnet avtog till och från och ibland gav solen oss riktigt sköna stunder innan regnet återtog himlen. Vi åkte runt lite och placerade oss på en av de platser jag visste var bra. På ca 8 m så smällde det på ett monster. Drillningen var underbar, rusningar, underbåten med spöt osv. uppe vid ytan sen vi en riktig monster-gädda på ca 2 kg som gärna ville sluka Emils arm när han så fint slarvade sig vid avkrokningen och lät gäddan bita och spotta den bästa jiggen som finns. Men det gjorde inte så mycket, jag vände mig mot Claus och frågade om jag fick låna en ny. :)  

Tiden gick och lite smått kom upp i följd av några lite finare gösar.

Emil slog sitt Pb 2 gånger om, grattis!


Härliga drillningar!

Jag fick mig en liten fin firre också.

Claus with a beautiful zander. 


Med en temperatur på runt 12-14 grader i luften, regn och blöta kläder så kan man inte påstå att det var så varmt direkt. Vår stackars Emil frös så mycket så man kunde tro han hade någon ny speciell teknik att använda spöt på för han skadade så mycket så man kunde inte avgöra om det var napp eller han som skaka. Men han var stark och höll ut, tillslut fick han sin finaste gös och ett stort grattis till honom.
Men tyvärr så ville inte någon gös vara med på bild när henric väl hade dem i handen men han lyckades också få fisk och nästa gång är det nog han som sitter med storgösen.



Kvällen bjöd på fantastiskt underbart väder, lite råa "Hotdogs", kaffe och sol fick avsluta en riktigt spännande dag på jakten efter stor-gösen. Det blir troligen ett pass där snart igen men vi får se om det bär av någon annanstans först. 
Just nu står Henric nere i mörrumsån och fiska STOR fisk, Hoppas att han får något!

Skit fiske!

Daniel,

Kommentarer
Postat av: Rille

Kul att ni fick så bra med gös! och speciellt kul för Claus och Emil som verkligen fick revansch från "provfiskardagen" :)

2010-09-05 @ 19:55:16
URL: http://teamdalkars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Om

Min profilbild

Daniel Jarl

Jag är en kille på 19 år som brunnit för fisket hela mitt liv. Flugfisket är det som står mig närmast och jag är alltid på jakt efter nya vatten att slänga flugan i. Just nu studerar jag sista terminen på sportfiskeAkademin i Forshaga, En 3 årig utbildning inom sportfiskebranschen som har givit mig bred kunskap inom allt som har med sportfiske att göra.