30/6 Driftboat trip, Engedal

I söndags var det dags för säsongens första driftbåt tur för min del i den nordliga delen av trysilälven, Engedal.

Plandering, logistik, transport, mat, tider.. ja allt måste vara perfekt för att göra turen så smidig som möjligt utan att  gästerna märker vad som händer under sin resa genom den forsande älven.
 
Denna dag började vi som sagt längst upp i älvsystemet där vi skulle ta oss igenom en 8 km lång drift genom forsande älv för att sedan avsluta med en lugn torrflugesträcka. 
 
10,00 plockade vi upp våra engelsmän vid deras stuga & man kunde se hur förväntasfulla de var efter alla de historier de fått höra om vad som sker med fisken då Danican kläcker här uppe i trysil, fisken blir som helt vild.
 
De första kilometrarna riggade vi upp för checknymf fiske ( 3 nymfer, en vid botten, en i mitten & en längst upp) vilket gör att det ser ut som en larv som kläcker och sedan försöker ta sig upp mot ytan.
Denna teknik är väldigt effektiv för att kunna fiska av det snabbt forsande vattnet så effektivt som möjligt.
 
Dagen rullade på och vi hade några fina harrar i båten samt en del riktigt stora som tyvärr slet sig, men så är det väl alltid?
Vi stannade till intill en stor ö för att laga till lite lunch åt våra gäster för att sedan börja på den lugnare sträckan av älven för att prova lyckan med torrfluga.
Efter att ha ätit och tittat ut över vattnet så var vi snabba ner i båten, det var mycket stor vakande fisk rätt utanför ön där vi hade stannat till.

Ett par fina kasst och där satt den, en stor och fin sik på ca 50 cm tog danica imitationen som sakta gled nedför älven.
Efter ytterliggare några försök så fortsatte vi driften ner för att stanna til på ytterliggare en ö för att sedan ta oss ann lite walk & wade på insidan av ön i en liten sidofåra, ett par fina fiskar kom upp på torrfluga men vinden tilltog och det blev svårt.
Någon kilometer ner avslutade vi turen för denna dag med 4 stycken glada Engelsmän och ett stort leende.

Tight Lines!
 
// Daniel
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Om

Min profilbild

Daniel Jarl

Jag är en kille på 19 år som brunnit för fisket hela mitt liv. Flugfisket är det som står mig närmast och jag är alltid på jakt efter nya vatten att slänga flugan i. Just nu studerar jag sista terminen på sportfiskeAkademin i Forshaga, En 3 årig utbildning inom sportfiskebranschen som har givit mig bred kunskap inom allt som har med sportfiske att göra.