I väntan på något gott.

Imorgon så bär det av mot Västra Örten tillsammans med Emil, Henric & Klaus för lite vertikalfiske efter gös & förhoppningsvis en STOR gös, som vi alla väntar på.
Jag har världens bästa grannar "bovärdar" som lånar ut sin fina båt till oss så vi kan ha en riktigt trevlig dag. Klaus kommer fixa med sig ett bra ekolod men jag vet inte om vi kan montera på elmotorn på båten men vi får klara oss med drivankare & det går lika bra det.

Vi kommer åka ut någon gång under morgonen och ha med rejält med mat och kläder för nu vet man inte riktigt hur vädret kommer att vara, jag tycker att det förändras lite hela tiden men vi får hoppas på det bästa.

Skitfiske alla andra gubbar & tjejer som har tänkt att sticka ut på en tur i vårt avlånga land.

Daniel,

Mission completed.

Efter en vecka i Fredros med  förundring över etik & moral, sprudlande känslor och nya erfarenheter så har det satt sina spår i våra huvuden. En vecka med allt från att vara guide åt Campens gäster till att hålla ordning och lägga ner trädd i vattnet.
vad ska man säga, Vår andra Lia satte oss bra på prov.

I måndags klockan 08,45 gav vi oss iväg från skolan, fullpackade bilar och fiskesnack yrde på vägen upp emot Fredros. Väl framme vid herrgården där vi i klassen skulle bo så blev det rusningstrafik in för att greppa tag i den bästa sovplatsen. Maten sattes snabbt i underhåll, solen stod högt på himlen och en harmonisk stämning spred sig när Björn (campägare) och hans 3 praktikanter/ guider kom in genom dörren för att berätta om Campen och fisket runt omkring.

Mat

Efter maten och den fantastiska historien bakom campen, fisket och allt omkring så var det dags för lite fiske för att lära känna de 3 olika sjöarna (trehörningen, mangen & tren) så att vi skulle kunna guida gästerna  på lite olika fiske/ metoder.

Min grupp som bestod av : Emil, Robban, Rickard, Louise samt guiden Christian tog oss till sjön Mangen. Efter någon timmes fiske så fick vi reda på att vi skulle ta med en familj från England ut på en tur. tankarna bara snurrade i huvudet, - Hur ska vi kunna göra det utan att känna till sjön?.  Men vi gjorde vårt bästa för att göra det så bra som möjligt. Vi tog hjälp av varandra och lyckades göra kvällen helt underbar.
Familjen hade aldrig tidigare varit ute på något fiske och tyckte att det var väldigt spännande och de fick pröva på både mete och spinnfiske då mete slog spinn storartat.

Pappan i familjen med en fin liten Abborre.

Ett sista litet mete-stopp innan det var dags att åka in.

Alla var hel-nöjda och alla fick fisk, vi fick även högsta betyg och de ville mer än gärna hänga med oss ut på mera turer under veckan.
Dag 2 var lite mer otursdrabbad. Solen tog sig en sväng ner i sängen och molnen tog plats på himlen och gav oss rejält med regn. vi var ute på förmiddagen och fiskade ett par timmar. Alla var blöta och på toppen av det så blev vi utklassade av Louise med en fin gädda samt en riktigt liten rackare, men det är ju ändå fisk.
Dagen rullade på med frusna fingrar, blöta kläder och kortspel. Maten stod ständigt på spisen i väntan på våra hungriga magar.

Dagens största tagen av klassens minsting.

Tredje dagen började lite segt, regnet piskade mot rutorna och alla var lite halv-slöa och trötta. men vi tog oss upp, åt frukost och gjorde oss klara för dagens arbete som bestod av : Lägga ner risvasar i vattnet ( träd och annat bråte) för att skapa fina platser för fisken, fixa utrustning till dagens guidening samt lägga grunden till ett däck där det senare skulle placeras ut en flytbrygga.
Min grupp fixade i ordning grunden till däcket medans övriga grupper fixade med det andra.

Eftermiddagen såg ljus ut, molnen började spricka upp och solen tittade sakta fram och gav oss en glimt lite då och då. Nu var det dags för oss att dra iväg på lite fiske i någon av sjöarna.
Kristoffer hade fått bra med info om en het plats i sjön "Treen" där det skulle gå stor abborre så vi bestämde oss för att åka dit. Jag, Emil, Robban & Kristoffer metade först upp lite betesfisk och satte sedan kurs mot Grundet där vi skulle meta.
Kristoffer lyckades hitta den perfekta platsen direkt och vi pailade in platsen med hjälp av en stuga och en sten så vi skulle kunna hitta tillbaka till platsen vid ett senare tillfälle.
Solen visade sin finaste sida och det var helt magiskt, vinden avtog och allt blev helt knäpp tyst.

Bara några minuter efter vi hade kastat hade kristoffer en kontakt men missade tyvärr fisken, men inte långt efter det så landade han en fin abborre och så fortsatte det med fisk efter fisk.

Kristoffer med första Borren.

Fin liten rackare

Emil med sin första.

Efterlängtad eller vad, sist men inte minst så tog Robban en fin!

Jag Drillar medans Robban fotar sin, Galet fiske!

Efter 11 fina Abborrar i båten så var betesfisken slut, vi sparade och återanvände så många vi kunde men det hjälpte inte, Abborrarna var som galna så vi tog oss in mot land för att försöka få tag i fler och det var inte det lättaste men vi lyckades få upp några stycken men de var tyvärr för stora men vi gav oss på det igen och försökte. jag hade ett napp men sen ville de tyvärr inte mer. Det var ett av de mest unika och underbaraste fiskestunder jag haft på väldigt väldigt länge och det vill jag tacka dessa 3 grabbar för och särskilt Kristoffer som snappade upp den heta platsen.

Sista dagen, ja egentligen skulle vi åkt hem igår men eftersom vi var klara med allt så åkte vi redan på Torsdags kvällen. Sista dagen bestod av lite guidening för de som inte hade gjort det tidigare i veckan samt städning av hela stället där vi hade bott.

Vid 13.00 samlades alla gäster runt om på campen och en kock trädde fram för att visa och tillaga den fisken vi hade fångat upp och gjort filé utav, Abborre och Gädda stod på menyn. Alla fick göra ett varsitt folie-paket med fisk,potatis och annat gott i sedan lades det på grillen i väntan på våra hungriga magar.

Efter maten  packades alla bilar redo och en utvärdering gjordes av veckan som varit. Vi tyckte att det inte var tillräckligt att göra, mycket av den tid då vi inte var ute och guidade så satt man mest och inte gjorde någonting eller spelade kort osv. det var inte alltid lätt att underhålla sig själv och vissa behöver sysselsätta sig mer än andra.

Men veckan var helt klart kanon annars och nu har vi gjort klart 2 av 3 Lia perioder.
till veckan har vi endast 2 lektioner i fiskevård som kommer bli riktigt intressant och utöver det så kommer det bli en hel del fiske hoppas jag samt att jag ska flytta till nya lägenheten så vi får se vad som hinns med men förhoppningsvis kommer vi ut på en hel del pass.

Skit fiske!

Daniel,

Nya tider nya möjligheter.

Efter 3 års pluggande på sportfiskeakademin så är man åter på det. Sommarlovet gick med vindens fart och 2 veckor har redan gått på den nya YH-utbildningen här på ForshagaAkademin.
Nya kompisar från hela Sverige samt Finland och Tyskland har fattat tycke för skolan och bosatt sig här vilket är helt fantastiskt.
Mycket har hänt under de här 2 veckorna, Information som fyllde våra tomma huvuden efter både lov och semester samt en del fisken såklart.
Under den senaste veckan jobbade vi hårt med att förbereda gårdagens guidening på V:a Örten med genomgång av fyra olika metoder som vi skulle visa och engagera våra gäster i.

Vertikal, Trolling, Mete och Jerkbait var de fyra olika metoder vi hade framför oss. En del av oss var mer eller mindre insatta i dem men under veckan läste vi på samt att vi var ute på en heldags fiske då vi roterade runt så att alla fick möjligheten att testa på dem.
Jag med en liten gös på vertikal.
Fin liten gös på Trolling som fångades av Klaus. (Jocke på bilden).

Under kommande vecka så väntas en resa som ska ta oss uppåt i Värmlands djupa skogar. Vi ska ta oss upp till Fredros där vi ska under en vecka guida besökande/gäster på gädd/abborrfiske med olika metoder då vi främst inriktar oss på spinnfiske. En härlig upplevelse för hela klassen kan jag allt tro och en bra prov på vår kunskap och service mot kunden. Men det kommer inte vara några problem såklart, vi lär oss av varandra vilket vi har till stor hjälp.

Daniel Jarl.

Om

Min profilbild

Daniel Jarl

Jag är en kille på 19 år som brunnit för fisket hela mitt liv. Flugfisket är det som står mig närmast och jag är alltid på jakt efter nya vatten att slänga flugan i. Just nu studerar jag sista terminen på sportfiskeAkademin i Forshaga, En 3 årig utbildning inom sportfiskebranschen som har givit mig bred kunskap inom allt som har med sportfiske att göra.