Havets delikatesser 2010-03-28

Idag var det dags att sticka ut på ett pass i havet för att försöka oss på lyckan efter gädda och havsöring. vi hade många funderingar kring vilka vikar som skulle kunna vara öppna, ett förslag var att åka ut till Gö-kalv men jag hade en bättre idé.
En vik vars gäddor alltid lockar att få på kroken, som tur var så var viken öppen och vi drog oss in. Med vadare, tacklade spön så var det dags att plaska ut i det kalla vattnet.

själv så körde jag fluga medens Marcus testade Jerkbait, Jag hade glömt mina gäddflugor samt min vajer men med lite fantasi så satte jag på en större Tub-fluga som min käre Vän Daniel Oinas hade bundit till mig som skulle fungera till både gädda och öring.

Efter ett par kasst så missade jag en finare gädda medens Marcus ivrigt stod och kastade i hopp om att få ett påslag han också. 
5 minuter senare tog en mindre gädda flugan och första fisken var landad, ingen stor men det var dock en fisk.   


Vi fortsatte vår vandring längs med kanten och fiskade av vart ända litet ställe som såg lovande ut, vi fortsatte sedan utåt i viken bort mot en liten udde och ytterliggare en vik på andra sidan om udden. 

Så snart vi var framme vid udden tittade solen fram och det kändes i hela kroppen att nu kommer vi att få fisk, jag la ett kast bakom en av stenarna intill udden och det högg till i andra änden av linan. Det ryckte som bara den och fisken var helt vild, jag var helt säker på att det var en mindre gädda igen men så snart fisken kom upp till ytan så såg vi att det var en riktigt fin havsöring som jag hade fått på, överlycklig som jag blev försökte vi tappert att få den lugn och snart hade vi landat den.
Med sina 61 centimeter uppskattade vi den till lite drygt 3 kg och den hade fin kondition. 
Så snart vi hade fotat klart så fick den simma åter och vi hade funnit glädjen och hoppades på att få mer fisk.

Vi fiskade av den andra viken utan resultat och så snart regnet kom igen så beslöt vi oss för att gå in och äta lite, efter allt fiske och plaskande i det kalla vattnet så var man både hungrig och lite frusen. 
Vi avslutade med en kopp kaffe och gick vidare till ett annat ställe för att testa lyckan, snart märkte vi att det började blåsa på rätt bra så fisket blev svårt, vi beslöt oss för att gå tillbaka till den viken där jag fick öringen.
Fisket var riktigt trögt, Marcus missade en gädda och var väldigt sugen på att få en nu.

Klockan närmade sig 17.00 och vi hade nästan givit upp när Marcus påstod att här i blekinge kommer jag aldrig få någon fisk, sekunden senare satt en gädda på ca 3 Kg på kroken och han lyste upp som en sol. Gäddan hade dock lite utslag kring munnen men vi var glada att han äntligen fick sin första blekingegädda.

En stund senare var det dags att bege sig hemåt, trötta som vi var efter allt vadande och kastande så var det skönt att få åka hem och ta en varm dusch och sätta sig till dukat bord med fin middag. 
Helgen har varit helt okej och vi har haft ett roligt fiske!

På onsdag bär det av mot 3 veckors praktik på Irland, följ bloggen för live uppdatering varje kväll!

/ Simma lugnt.


Kommentarer
Postat av: Anneli

Grattis till kanonfina fiskar och en bra start på bloggandet! Ser fram emot att följa din resa på Irland!/Anneli

2010-03-30 @ 09:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Om

Min profilbild

Daniel Jarl

Jag är en kille på 19 år som brunnit för fisket hela mitt liv. Flugfisket är det som står mig närmast och jag är alltid på jakt efter nya vatten att slänga flugan i. Just nu studerar jag sista terminen på sportfiskeAkademin i Forshaga, En 3 årig utbildning inom sportfiskebranschen som har givit mig bred kunskap inom allt som har med sportfiske att göra.